دیاستم-دندان

دیاستم-دندان


فاصله بین دندان ها(دیاستم) چیست؟

منظور از دیاستم دندان (diastema) وجود فاصله یا شکاف با عرض بیشتر از ۰.۵ میلی‌متر بین دندان‌ها است. این مشکل می‌تواند در هر جایی از دهان ایجاد شود و محدود به سن خاصی نیست. در واقع، هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط بستن‌فاصله بین دندان ها اهمیت پیدا می‌کند. برای خواندن درمان های بستن فاصله بین دندان همراه ما باشید.

روش‌های بستن فاصله بین دندان ها

تشخیص دندان‌های فاصله‌دار ساده است. دندانپزشک هنگام معاینه دندان‌ها به‌راحتی متوجه آن می‌شود. علاوه‌براین، احتمالا خودتان نیز هنگام مسواک‌زدن یا نخ دندان‌کشیدن متوجه آن شده‌اید. توصیه می‌کنیم به‌جای تکیه به روش‌های موقت و بی‌نتیجه، در مورد بهترین روش مناسب بستن‌فاصله بین دندان ها با دندانپزشک متخصص مشورت‌کنید. در ادامه به روش‌های رایج بستن‌فاصله بین دندان ها اشاره‌خواهیم‌کرد.

بستن-فاصله-دندان
بستن-فاصله-دندان

پرکردن فاصله بین دندان

پر کردن فاصله بین دندان‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش فاصله بین دندانی است. هنگامی که اندازه شکاف و فاصله از دو میلیمتر کمتر باشد، معمولا دندانپزشک از مواد پرکننده دندان، استفاده می‌کند. به این روش باندینگ دندان نیز گفته‌می‌شود که از روش‌های رایج در زیبایی لبخند است. باندینگ دندان، یک روش سریع برای از‌بین‌بردن فاصله بین دندان‌ها است.

بستن‌فاصله بین دندان ها با ارتودنسی

دندانپزشکان اغلب برای بستن‌فاصله بین دندان ها از بریس ارتودنسی استفاده می‌کنند. در واقع، بریس به دندان‌ها فشار می‌آورد و به‌مرور زمان فاصله را از بین می‌برد. امکان ارتودنسی دو دندان جلو به روش‌های مختلفی مانند ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی پشت دندانی وجود دارد.

بستن‌فاصله دندان با کامپوزیت

بستن‌فاصله دندان با کامپوزیت یا پر‌كردن فاصله دندان با كامپوزيت روش دیگری برای بستن‌فاصله بین دندان ها است. امروزه استفاده از رزین کامپوزیت، برای پرکردن‌فاصله بین دندان‌ها رایج‌شده‌است. زیرا برخلاف ارتودنسی در یک جلسه انجام‌شده و برای دیاستم دندان ناشی از داشتن دندان‌های کوچک‌ گزینه مناسب‌تری است. از طرفی، دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد برای ارتودنسی نیست.

بستن‌فاصله بین دندان ها با لمینت سرامیکی

در روش بستن‌فاصله بین دندان ها با لمینت سرامیکی، دندان‌ها تراشیده‌می‌شوند تا سطح صیقلی آن‌ها از بین‌برود. سپس به کمک محلول پاک‌کننده، سطح دندان‌ها تمیز‌شده و پس از خشک شدن روکش موقت نصب‌می‌شود. پس از آماده‌شدن روکش اصلی لمینت در لابراتوار، دندانپزشک اقدام‌به نصب آن می‌کند.

نصب‌ایمپلنت دندانی برای بستن‌فاصله بین دندان ها

اگر فاصله به‌دلیل عدم رویش یا افتادن یک یا چند عدد از دندان‌ها به وجود آمده‌باشد. ممکن است برای بستن‌فاصله بین دندان ها به خدمات دندانپزشکی گسترده‌تری مانند ایمپلنت یا بریج دندان نیاز باشد. معمولا نصب ایمپلنت‌های دندانی شامل قرار‌دادن پیچ‌های فلزی در استخوان فک و چسباندن دندان‌های جایگزین به آن‌ها است. در اصل، بریج دندانی یک دندان مصنوعی است که توسط وسیله‌ای به دندان‌های دو طرف شکاف متصل می‌شود.

عمل‌جراحی برای بستن‌فاصله بین دندان ها

اگر دیاستم دندان در اثر بزرگ بودن بیش‌ازحد بافت فرنوم لبی ایجاد شده‌باشد. دندانپزشک ممکن‌است برای بستن‌فاصله بین دندان ها جراحی فرنکتومی (روشی برای برداشتن بافت اضافی) را توصیه کند. جراح دندانپزشک پس از بی‌حسی موضعی به کمک لیزر یا تیغ جراحی، نوار بافت اضافی لبی را برداشته و سپس بافت‌های باقی را به ناحیه مناسب بخیه می‌زند.

 

درباره ما

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید